Metin (Text)
Ders içeriği ile iletişim kurma anlamında en önemli medya öğesidir. Metin öğelerin özellikle grafiksel görünüşüne ve resimlerle entegrasyonuna dikkat etmek gerekmektedir.
Metin kullanma ipuçları
- Metinlerin ekrandaki okunurlukları net olmalıdır.
- Öğrenenlerin içeriği anlamalarına yardımcı olmak için akış diyagramları, grafikler ve diyagramlar kullanılabilir.
- Grafiksel akışlar tutarlı olmalı, örneğin başlıklar italik başlamış ise italik devam etmeli.
- Listeler ve tablolar bilginin düzenlenmesi için kullanılabilir.
- Listedeki öğeleri ayırmak için boşluk veya madde imi kullanılabilir.
- Metinin okunabilirliğini geliştirmek için satırlar arası ve karakterler arası boşluklara dikkat edilmelidir.
Grafik; resim, diyagram ve ikon gibi öğeler demektir. Gerçek fotoğraflar, temsili şemalar veya tablolar grafik olabilir.
Grafikler, farklı iletişim organlarına hizmet etmektedir. Örneğin;
- estetik bir görünüş kazandırmak için dekoratif amaçlı,
- gerçek bir olayı temsil eden temsili nesne şeklinde,
- olaylarla ilgili ipuçları vermek,
- içerikler arasındaki nitel ilişkileri göstermek,
- bir veya daha fazla değişken arasında nicel ilişkileri göstermek,
- zaman içinde değişen nesneleri göstermek,
- Bir teoriyi, prensibi veya neden-sonuç ilişkisini göstermek.
- belirli bir içeriğe dikkat çekmek,
- yeni içerikle benzer bilgi arasında karşılaştırma yapmak,
- kavramların anlaşılmasına destek olmak,
- iş ortamı ile gerçek hayat arasında bağlantı kurmak,
- materyalleri ilginç hale getirerek öğrenenlerin motivasyonunu artırmak.
Animasyon (Animations)
Animasyonlar bir dizi işlevsel basamağı veya geçişleri göstermek için kullanılır.
Animasyon kullanmak için ipuçları
- Öğrenenlerin bir anda sadece bir nesneye odaklanmasına izin verin.
- Belirli detaylara odaklanmak için akları kullanın.
- Uzun ve karmaşık animasyonlarda, tüm basamakları arka arkaya oynatmak yerine öğrenenlerin kendi hızlarında içeriğe ulaşmalarını sağlayın.
- Metin üzerindeki animasyon efektlerini azaltın, bu durum öğrenenleri bir süre sonra sıkabilir.
Sesi etkili kullanmak dersin etkinliğini de arttırır. Ses, metni özetlemek için, önemli noktaları açmak için, video ile aynı anda ekranla birlikte kullanılabilir.
Animasyonlara yorum yaparken, video sıralamasında veya dönüşümü gösteren statik ekranlar dizini gibi olayları sesle anlatma yazılı metinden daha etkilidir.
Sesi kullanmak için ipuçları
- Ses kaydını kısa tutun.
- Sesi ekrandaki görsel öğeleri tamamlamak için kullanın.
- Sesi grafik veya animasyona yorum yapmak için kullanıyorsanız, grafiği ve konuşulan sözcükleri aynı anda sunun, böylece öğrenenin dikkatini dağıtmamış olursunuz.
- Sesi gereksiz kullanmaktan kaçının. Örneğin ekrandaki metni okumak için ses kullanmayın, bunun yerine sesli anlatımı metin özeti ile birleştirin.
- Konu ile ilgisi olmayan ses eklemekten kaçının, örneğin arka planda müzik sesi gibi. Öğrenenler müziğe daha çok odaklanıp sesli anlatımı kaçırabilir.
Gerçek hayattaki davranışları, süreçleri veya işlemleri göstermek için video en iyi yoldur. Örnek olayları sunmak için ve kişiler arası iletişim durumlarını göstermek için etkili rol oynar.
Ancak video daha fazla bant genişliği gerektirir. Birçok durumda grafik veya animasyon videonun yerine kullanılabilecek en iyi alternatiflerdir.
Video kullanmak için ipuçları
- Video dizileri mutlaka sesli veya yazılı anlatımlarla birleştirilmelidir.
- Sınırlı bant genişliği bağlantı durumlarında, video dizisi bir dizi resimle yer değiştirebilir.
- Bir öğretenin sadece konuşmasını göstermek için video kullanmaktan kaçının.
Kaynak:
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) (2011). E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, Part VI- Creating Storyboards, Integrating Media Elements. Sayfa: 75-81, ISBN 978-92-5-107097-0.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder