6 Nisan 2015 Pazartesi

Uygulama ve Değerlendirme Testleri Geliştirme

Uygulama ve değerlendirme testleri öğrenme hedeflerini gerçekleştirmek için tasarlanmalıdır. Sorular öğrenenleri ortama katmak ve dikkatlerini çekmek için en önemli araçtır, bu nedenle  hikaye tahtasında mümkün olduğunca fazla kullanılmalıdır.

İş odaklı geliştirilen derslerde sorular işe uygun gerçeklikte olmalı ki edilen bilgi ve beceriler işe kolay dönüştürülebilsin.

Uygulama ve değerlendirme testleri geliştirmek için ipuçları
İçeriğin tipi
İpuçları
Olay (Fact)
- Öğrenenlerin özellikleri tekrar hatırlaması
- Öğrenenlerin resimleri ve nesneleri tanımlaması
Kavram (Concept)
-Öğrenenlerin örnekler ve örnek olmayanlar arasında ayrım yapması
İşlem (Procedure)
- Öğrenenlerin işlevsel simülasyon aracılığı ile uygulama yapması
- Öğrenenlerin prosedürü gerçekten uygulaması
İlke (Principle)
- Çalışılan bir örneğin altı çizilerek ilkeler hakkında soru sorulması
- Öğrenenlerin belirli bir kılavuz aracılığı ile iş bağlantılı bir problemi veya örnek bir olayı çözmesi

Aşağıdaki örnekte bir kılavuzun desteği ile örnek bir olay üzerinde karar verme süreci anlatılıyor.


ve devamında öğrenenden karar vermesi isteniyor ve verdiği yanıta geri bildirim sağlanıyor.

 Soru Biçimleri

Kendi kendine e-öğrenmede genellikle cevaplanan şıklarla ve geri bildirimle ilişkili sorulardan oluşan uygulama  ve değerlendirme testleri kullanılır.

Bu testler genellikle şu yapıdadır:
  • Bir soru veya durum
  • Sorunun nasıl cevaplanacağına dair işlevsel bir mesaj
  • Bir dizi cevap seçeneği
  • Doğru cevap
  • Doğru ya da yanlış cevaplara geri bildirim
Bu testlerde sıklıkla kullanılan soru biçimleri:
  • Doğru/yanlış
  • Çoktan seçmeli
  • Çok cevaplı (check listesi şeklinde)
  • Eşleştirmeli
  • Sıralamalı
  • Boşluk doldurmalı
  • Açık uçlu
Aşağıdaki tabloda her bir soru biçiminin temel özellikleri özetlenmiştir.

 
Avantajı
Dezavantajı
Doğru/yanlış
Oluşturması kolay
Her seçeneğe göre geri bildirim farklılaşabilir
Öğrenenlerin doğru seçeneğe ulaşması için %50 şansı vardır
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
Çoktan seçmeli
Çok esnek, birkaç amaç için kullanılabilir
Her seçeneğe göre geri bildirim farklılaşabilir
Oluşturulması zordur
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
Çok cevaplı (check listesi şeklinde)
Çok esnek, birkaç amaç için kullanılabilir
Oluşturulması oldukça zordur
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
Eşleştirmeli
Oluşturulması çok kolaydır
Öğrenenlere çok kolay gelme gibi bir riski vardır
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
Sıralamalı
Oluşturulması çok kolaydır
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
Boşluk doldurmalı
Oluşturması kolaydır
Pek tercih edilmez
Ölçmesi zordur
Açık uçlu
Cevap öğrenen tarafından oluşturulur
Ölçmesi çok zordur

 Aşağıda bu biçimlerin e-derslerde kullanım örneklerini inceleyebilirsiniz.
Doğru/yanlış soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Çoktan seçmeli soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Çok cevaplı soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Eşleştirmeli soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Sıralamalı soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Boşluk doldurmalı soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Açık uçlu soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi

Kaynak:
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) (2011). E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, Part VI- Creating Storyboards, Developing Practice and Assessment Tests. Sayfa: 82-89, ISBN 978-92-5-107097-0.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder