İş odaklı geliştirilen derslerde sorular işe uygun gerçeklikte olmalı ki edilen bilgi ve beceriler işe kolay dönüştürülebilsin.
Uygulama ve
değerlendirme testleri geliştirmek için ipuçları
|
|
İçeriğin
tipi
|
İpuçları
|
Olay (Fact)
|
- Öğrenenlerin
özellikleri tekrar hatırlaması
- Öğrenenlerin
resimleri ve nesneleri tanımlaması
|
Kavram (Concept)
|
-Öğrenenlerin örnekler ve örnek olmayanlar
arasında ayrım yapması
|
İşlem (Procedure)
|
- Öğrenenlerin
işlevsel simülasyon aracılığı ile uygulama yapması
- Öğrenenlerin
prosedürü gerçekten uygulaması
|
İlke (Principle)
|
- Çalışılan bir örneğin altı çizilerek
ilkeler hakkında soru sorulması
- Öğrenenlerin belirli bir kılavuz aracılığı
ile iş bağlantılı bir problemi veya örnek bir olayı çözmesi
|
Aşağıdaki örnekte bir kılavuzun desteği ile örnek bir olay üzerinde karar verme süreci anlatılıyor.
ve devamında öğrenenden karar vermesi isteniyor ve verdiği yanıta geri bildirim sağlanıyor.
Soru Biçimleri
Kendi kendine e-öğrenmede genellikle cevaplanan şıklarla ve geri bildirimle ilişkili sorulardan oluşan uygulama ve değerlendirme testleri kullanılır.
Bu testler genellikle şu yapıdadır:
- Bir soru veya durum
- Sorunun nasıl cevaplanacağına dair işlevsel bir mesaj
- Bir dizi cevap seçeneği
- Doğru cevap
- Doğru ya da yanlış cevaplara geri bildirim
- Doğru/yanlış
- Çoktan seçmeli
- Çok cevaplı (check listesi şeklinde)
- Eşleştirmeli
- Sıralamalı
- Boşluk doldurmalı
- Açık uçlu
Avantajı
|
Dezavantajı
|
|
Doğru/yanlış
|
Oluşturması kolay
Her seçeneğe göre geri bildirim farklılaşabilir
|
Öğrenenlerin doğru seçeneğe ulaşması için %50 şansı
vardır
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
|
Çoktan seçmeli
|
Çok esnek, birkaç amaç için kullanılabilir
Her seçeneğe göre geri bildirim farklılaşabilir
|
Oluşturulması zordur
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
|
Çok cevaplı (check listesi şeklinde)
|
Çok esnek, birkaç amaç için kullanılabilir
|
Oluşturulması oldukça zordur
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
|
Eşleştirmeli
|
Oluşturulması çok kolaydır
|
Öğrenenlere çok kolay gelme gibi bir riski vardır
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
|
Sıralamalı
|
Oluşturulması çok kolaydır
|
Cevap öğrenen tarafından oluşturulmaz
|
Boşluk doldurmalı
|
Oluşturması kolaydır
|
Pek tercih edilmez
Ölçmesi zordur
|
Açık uçlu
|
Cevap öğrenen tarafından oluşturulur
|
Ölçmesi çok zordur
|
Aşağıda bu biçimlerin e-derslerde kullanım örneklerini inceleyebilirsiniz.
Doğru/yanlış soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Çoktan seçmeli soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Çok cevaplı soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Eşleştirmeli soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Sıralamalı soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Boşluk doldurmalı soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Açık uçlu soru tipi ile düzenlenmiş değerlendirme testi |
Kaynak:
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) (2011). E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, Part VI- Creating Storyboards, Developing Practice and Assessment Tests. Sayfa: 82-89, ISBN 978-92-5-107097-0.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder