2 Mart 2015 Pazartesi

e-Öğrenmenin Bileşenleri

e-öğrenme süreci Mutlu’ya (2013) göre içerik, etkileşim ve değerlendirme olmak üzere üç temel öğeden oluşmaktadır.

1.       İçerik
Öğrenciye kazandırılacak bilgi, beceri ve tutumların kapsamını belirler. Ders programı, ders notları, podcast, benzetim yazılımları, eğitsel oyunlar, sözlük, ansiklopedi, harita ve görüntü kaynakları, açık eğitsel kaynaklar vs. e-öğrenme içerikleridir.
Ders programı; dersin önkoşulları, dersin konuları, ödevleri, sınav dönemleri, başarı ölçütleri, öğrenme malzemeleri, dersin etkinlikleri vs. içermektedir.
Ders notları; dersin özeti şeklindedir, etkileşimli öğeler içermez.
Öğretici ders yazılımı; E-öğrenme içeriği geliştirmek için kullanılan MS Powerpoint, Adobe Presenter, Articulate, Lectora, Raptivity gibi yazılımlarda hazırlanan içerikler Adobe Flash veya Html5 formatlarında yayınlanmaktadır.
Podcast; bir sunucu tarafından yayınlanan video veya ses içeriğinin kullanıcılar tarafından çevrimiçi veya indirilerek çevrimdışı izlenebilmesi veya dinlenebilmesidir.  Apple iTunes pod yakalayıcı yazılım ile podcast sitelerine bağlanıp e-öğrenme içeriklerine ulaşılabilir. Bu amaçla YouTube, Vimeo gibi video paylaşım siteleri de kullanılabilmektedir.

2.       Etkileşim
Sistemin ürettiği bir mesaj eğer kullanıcının daha önceki mesajları ile ilişkili ise sistem etkileşimlidir. E-öğrenmede etkileşim öğrenen ile bilgisayar, öğrenen ile öğretici ve öğrenen ile diğer öğrenenler arasında gerçekleşir.

E-öğrenmede sık kullanılan eş zamanlı iletişim araçlarına örnekler; sohbet odaları, anlık mesajlaşma yazılımları, video konferans, web konferans sistemleri, 3D sanal uzay siteleridir; eş zamansız iletişim araçlarına örnekler; forumlar, blog siteleri, mikrobloglar, wiki siteleri, sosyal yer imleri, RSS okuyucularıdır.
3.       Değerlendirme
Öğrenme amaçlarına ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek için gerçekleştirilen etkinliklerdir. E-öğrenme sürecinde değerlendirme, online sınavlar, e-portfolyo, e-ödev, grup çalışması, online sözlü sınavlar ve tartışmalara katılım şeklinde yapılabilmektedir.

Kaynak:
Mutlu, M. E. (2013). E-öğrenme. Ö. Yılmazel (Ed.), Temel Bilgi Teknolojileri II, 98-122, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayınları, ISBN:978-975-06-1647-1.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder