30 Mart 2015 Pazartesi

Etkileşimli İçerik Oluşturma

Bu bölüm konu uzmanlarına e-öğrenme geliştirme süreci için içerik hazırlama ve yazma önerileri sunmaktadır.

Geleneksel eğitimde konu uzmanları  içeriği öğrenenlerle birleştirir ve onlara bunları doğrudan öğretir. E-öğrenmede ise konu uzmanları öğretim tasarımcılarına e-öğrenme materyali ve etkinlikleri hazırlamaları için gerekli bilgileri sağlar. Dersler için alan özellikli bilgi ve becerilerin geliştirilmesi gerekmektedir bu nedenle konu uzmanları öğretim tasarımcılarına yüksek kalitede içerik sunmalıdır. Konu uzmanının katılım boyutu materyalin kalitesine ve miktarına göre çeşitlilik gösterecektir.

Konu uzmanları tarafından hazırlanabilecek materyaller aşağıdaki şekillerde olabilir:

- Kullanıcı el kitabı ve teknik dökümantasyon
- Ders notları
- Sunumlar
- Dökümanlaştırılmış örnek olay çalışmaları
- Fotoğraf, resim, grafik, tablo ve diğer açıklayıcı materyaller
- Eğitim materyalleri; kendi kendine çalışma kılavuzları, web kılavuzları ve diğer uzaktan eğitim materyalleri
- Referans materyaller; özelleştirilmiş kavramlar dizini ve sözlükler

Peki oluşturulan bu materyaller hiçbir değişiklik yapmadan e-öğrenme için kullanılabilir mi?

- Cevap: Hayır. Oluşturulan materyaller otomatik olarak e-öğrenme materyallerine dönüştürülemez. Çünkü e-öğrenme yüz yüze öğrenmeden farklıdır ve özel biçimler gerektirir. Özellikle kendi kendine e-öğrenmede materyal dikkatlice tasarlanmalı ve içine öğrenenlerin ders boyunca bağımsız bir şekilde işlevleri gerçekleştirebilmelerine olanak sağlayacak şekilde yeterli öğretimsel destek gömülmelidir.

Örneğin yüz yüze öğrenme oturumları için hazırlanmış bir Power Point sunumu e-öğrenme içeriği olamaz çünkü sunucunun  geleneksel sınıflarda sunuma kattığı örnekleri ve beklentileri içinde barındırmaz.

Bunlara ek olarak oluşabilecek iki önemli durumda konu uzmanları ve öğretim tasarımcılarının üstleneceği görevler:


Konu uzmanları
Öğretim tasarımcısı
Eğer oluşturulan materyaller her e-ders için uygun yüksek kalitede içerik sağlıyorsa
-Oluşturulan kaynak materyallerle e-ders arasındaki bağlantıyı kurar.
-Öğretim tasarımcısı için uygulama örnekleri ve ek örnekler oluşturur
-Terimler sözlüğü ve uygun tanımları seçer.
-Ders/dersler için tavsiye edilen okumalar ve kaynaklar oluşturur.
-Değişik kaynaklardan gelen materyalleri konu uzmanlarının oluşturduğu uygulama örnekleri ile birlikte geliştireceği hikâye tahtasında birleştirir
Eğer oluşturulan materyaller ders içeriği için tam olarak yeterli değilse
-dersin öğrenme hedeflerine en uygun temel içerikleri belirler.
-Öğretim tasarımcısı için uygulama örnekleri ve ek örnekler oluşturur.
- Terimler sözlüğü ve uygun tanımları seçer.
-Ders/dersler için tavsiye edilen okumalar ve kaynaklar oluşturur.
-Konu uzmanları tarafından webe uygun hazırlanmış örnekler ve uygulamalar ders içeriği ile birleştirerek hikaye tahtası geliştirir.

Bir e-ders ne kadar içerikten oluşmalıdır?

- Sadece bir e-ders 30 dakikadan fazla sürmemelidir.

Bir konu uzmanı sadece bir ders oluşturmak için kaç sayfa içerik sunmalıdır?

- Ders içindeki etkileşimler, soruların sayısı ve dersin zorluk seviyesine bağlı olarak değişir. 30 dakikalık bir ders 30 ekrandan oluşur, yaklaşık 10-15 sayfa içerik gerekebilir.

İçerik Geliştirme Önerileri

- İçerik geliştirmeden önce öğrenme hedeflerine göz atın
- İş sürecindeki her adımda dersin hedeflerinin değerlendirme testleri, uygulamalar ve içerikle uyuşup uyuşmadığından emin olun
- Öğrenme hedeflerinin gereksinim duyduğu her türlü bilgiyi sağlayın, sizin bildiğiniz fakat öğrenenlerin bilmeme ihtimallerinin olduğu bilgiler de dahil
- Öğrenenlerle ilişkili örnekler kullanın. Dersi alan kişilerin farklı geçmişleri varsa örnekleri çeşitlendirin. Bu öğrenenlerin kavramları anlamasına ve hatırlamasına yardımcı olacaktır.
- Her ders için konuları sınıflandırın: Bilinmesi gerekenler, Bilinse iyi olurlar

Dil Stiline Yönelik Öneriler

- Düz, basit ve net yazın
- Jargon (mesleki terimler) kullanmaktan kaçının
- Çok kültürlü bir kitleniz varsa, kültürlere özgü konuşma dilinden kaçının
- Bileşik cümleler kullanmayı en aza indirgeyin
- Öğrenenlere hitap ederken kişisel zamirleri kullanın
- Uygun yerlerde madde işareti kullanın
- Cinsiyet ayrımı yapmayacak şekilde konuşun

Kaynak:
E-learning methodologies - A guide for designing and developing e-learning courses, 5. Preparing content, Sayfa: 58-61.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder